Perspektiv och nyheter

Återbruk med ny lyster – i tre nyanser av grönt
Danderyd Centrum är i förändring – men den nya fasaden tar inte avstånd från det gamla. När 70-talsdelen nu får ny gestaltning har vi på Gatun Arkitekter, tillsammans med Skandia Fastigheter, valt att återbruka i stället för att ersätta.
De ursprungliga plåtkassetterna som suttit sedan 70-talet visade sig vara i gott skick. Gatun initierade att återbruka de befintliga fasadplåtarna istället för att byta material. Kassetterna saneras och tilläggsisoleras för att få nytt liv genom en omsorgsfull kulörsättning i tre nyanser av grönt. Målet var att hitta levande kulörer med ett djup som ger skiftningar beroende på årstid, ljusförhållande och väderstreck vilket krävde otaliga provplåtar.

Hållbart palats för mobilitet
I vintras deltog vi i den inbjudna tävlingen om nytt mobiltetshus i Hyllie, Malmö. Det var ett inspirerande samarbete mellan tre arkitektkontor; Gatun, Manthey Kula (Oslo) Lundvall Payne (London) och konstruktörer Price & Myers (London).
Vi lade stort fokus på återbruk och cirkuläritet. Val av material och stomsystem bygger på dessa frågeställningar. Vilket uttryck kan det leda till? För pelare och väggar förslog vi Re-crete, ett innovativt system för återbruk av nedsågade betongdelar, som sätts ihop till nya komponenter. Det är utvecklat av ENAC, del av det schweiziska universitet EPFL. Stomdelar i den djupa huskroppens mitt har kortare spännvidd, så det lättare kan plockas ned och ersättas av en ljusgård för en framtida omställning.

Det sanna formspråket
Är det viktigt för skönhetsupplevelsen av en byggnad att det som uppvisas är ’sant’ - att funktion och uttryck överensstämmer? I arkitekturdebatten vid slutet av 1800-talet fanns starka reaktioner mot enkla bostäder vars fasader hade ett överdåd av palatsets attribut, eller tekniska funktioner som tedde sig som gotiska katedraler. Hur skapas det rätta uttrycket för samhällets nya yttringar?
I det konsthistoriska verket ’Arkitekturens formspråk’ pekar Erik Lundberg på en överlagring av två ordningar i tågstationen Gare Du Nord i Paris, invigt 1864. Tågstationens funktion är dels en hallbyggnad över perrongerna, dels restaurang, kontor och dyligt. Hallen representeras av väldiga bågfönster och pilastrar som bryter kringfunktionernas våningsstaplade kolonnader i mindre skala, så att en mångtydig monumental gestalt bildas.

Jag gillar glansiga undertak!
Till vardags så är undertaken matta och finns där för att göra sitt jobb med akustikdämpande åtgärder samt dölja tekniska installationer. Att verka men inte synas. Men vad händer när vi låter dem ta plats och tillföra lite glamour? Ge dem kulör och lite glans!
Plötsligt träder de fram och bidrar till att skapa rumslighet på nya sätt. Från slott till koja. Som vad vore Dramatens barockscen utan sitt gyllene undertak som reflekterar ljuset med en behaglig värme i skarp kontrast till den matta stuckaturen. Eller som hos Elin Wägner på Lilla Björka där vardagsrummet har återställts i ursprungligt skick med gråblå väggar, mörklaserade snickerier och sitt skimrande silvertak.

Lidingö Brostrand – mer än bara bada bastu...
Vi på Gatun Arkitekter är stolta över att, tillsammans med Charcoal Holding AB och Sauna Finlandia Holding Oy, ha utsetts till vinnare i Lidingö stads markanvisningstävling för utvecklingen av Lidingö Brostrand.
Projektet omfattar en året runt-öppen restaurang med bastu, en friliggande traditionell rökbastu, en småbåtshamn och möjligheten att etablera en pendelbåtsbrygga. Med hållbarhet och tillgänglighet i fokus skapar vi en plats där alla kan njuta av skärgårdsliv och avkoppling. Det ska bli väldigt inspirerande och roligt att få vara med och bidra till att skapa detta publika sauna- och restaurangprojekt, en unik upplevelse för alla sinnen.

Skönhetens lagar
Vad är skönhet egentligen? Alla vet vad som menas med vackert väder och de flesta tänker på en park eller en plats i naturen när de ska beskriva en plats de tycker är vacker. Det minner om stunder av välbefinnande.
Historiskt sett var måleri och skulptur avbildande konstformer, det gällde att så realistiskt som möjligt efterlikna naturen eller människokroppen. Under antiken utvecklades proportionsläran baserat på studier av naturen. Proportion innebär att helheten och alla dess delar har samma grundmått. Vitruvius, som nedtecknade den äldsta bevarade arkitekturskriften för 2000 år sedan, hänvisar till hur människokroppens delar står i proportion till varandra. Huvudet är t ex 1/8-del av kroppens längd, en utsträck hand 1/10 osv. Genom bestämda förhållanden mellan delar och helhet kan man säkerställa ett harmoniskt resultat. Symmetri och proportion var de främsta principerna för utformningen av antikens tempel. Det är grunden i klassisk arkitektur.

Omdanande förflyttningar på Mipim 2025
För ett par veckor sedan ägde Mipim-mässan i Cannes rum. Årets nyckelord var ”reshuffle” – en uppmaning till förändring och nytänkande. Dags att tänka om! Många byggnader och områden är idag oattraktiva och omoderna. Här finns stora möjligheter att omprogrammera befintliga fastigheter för att göra dem hållbara och redo för framtiden.
Det är dags att fundera på vilka outnyttjade möjligheter som finns gömda i dagens fastigheter. Hur kan vi vitalisera dem med innovativa idéer, nya funktioner och som attraktiva livsmiljöer? Kanske är det just ett radikalt nytänk som krävs för att ge nytt liv åt våra stadsdelar och skapa en hållbar framtid.

Universal Music Group i Stora Marknadshallen
Hur landar världens största skivbolag i en 100 år gammal marknadshall för boskap? Vi har året på oss att visa exakt hur, när Universal Music Group flyttar in i en av Slakthusområdets mäktigaste hallar.
Under hösten blev det klart att Universal Music Group flyttar in i Slakthusområdet och vi kan stolt berätta att man valt Gatun som inredningsarkitekter tillsammans med Jägnefelt Milton. Vi arbetar nu med design och projektering av detta mycket speciella projekt som parallellt med att vara ett otroligt ambitiöst inredningsuppdrag är ett lika inriktat antikvariskt projekt.

Skönheten och återbruket
EU-kommissionen driver frågan hur kvalitén i den byggda miljön kan förbättras. Riktlinjer för detta ges i deklarationen för ’The New European Bauhaus’, där hållbarhet, inkludering och estetiska värden ska bidra till ett grönt, hållbart Europa. Ett av kvalitetskriterierna är ’skönhet’.
Vad innebär skönhetsbegreppet inom arkitektur och stadsbyggande? Skapar det möjligheter för att utveckla vackra platser eller kväver det innovationer? Hur kan arkitektur och arkitekter bidra till hållbar fastighetsutveckling i områden och fastigheter som skaver med samtida trend och tycke? Hur förhåller vi oss till skönhetsbegreppet när även det fula ska återbrukas? På Gatun har vi gjort en genomlysning av skönhetsbegreppet inom estetiken och arkitekturhistorien, så att man kan utveckla en förståelse och ett språkbruk och komma åt en av arkitekturens kärnfrågor: är det vackert?

Vatten tar form
Det gångna året har tydligt visat vilket behov vi har av robusta strukturer för vatten och avlopp, samt bristen på att inom politiken tänka långsiktigt och över blockgränser. Gnesta kommun satsar på ett nytt vattenreningsverk som ska klara av 2045 års krav och med möjlighet till expansion. Vi har delat upp byggnaden i tre olika volymer och gett dem en sammanhållen inramning med referenser till klassisk industriarkitektur: en sågtandad rödbrun tegelbyggnad, en större volym med gröna spaljéer och en växtbeklädd lägre volym. Se mer av projektet här.

Varm i stolen
Jag har nu varit VD för Gatun under snart ett år och börjar känna mig varm i stolen. Det har varit spännande att blicka framåt och försöka förstå de drivkrafter och trender som finns därute, för att kunna leda den arkitektoniska utvecklingen. Samtidigt ska man hålla tillbaka i förhållande till den konjunktur som rått. Skönt att telefonen har börjat ringa och att vi ser ett ökat intresse för vacker och robust arkitektur.
I en tid när stort fokus läggs på det robusta så vill jag slå ett slag för att undersöka hur det kan samverka med det vackra. Att det vi skapar tillsammans också lyfter aspekter som rumssekvenser, rumslighet och materialens taktilitet. Genom att skapa vacker och robust arkitektur skapar vi sådant som vi kommer vilja vårda över lång tid.